Wyobraź sobie swój urlop w górach. W piękny słoneczny dzień decydujesz, że wyjedziesz kolejką linową na jeden z najbliższych szczytów. Wsiadasz do wagonika i mkniesz, bujając z głową w chmurach w przenośni i realnie. Aż tu nagle kolejka się zatrzymuje, a Ty jesteś wówczas kilkadziesiąt metrów nad ziemią…

Scenariusz jak powyżej, to ostatnie czego byśmy sobie życzyli podczas urlopu. Awarie mają w swej naturze nieprzewidywalność. Jednak obecne zdobycze nauki i techniki w aktywny sposób wspierają predykcję tego typu zdarzeń.

Bezpieczeństwo turystów na pierwszym planie

Z perspektywy utrzymania ruchu kolei linowych, na pierwszym planie jest zawsze bezpieczeństwo turystów, korzystających z różnego rodzaju zmechanizowanych udogodnień tj. wyciągi narciarskie czy kolejki linowe. Przykładem może być słynna ponad 4-kilometrowa, całoroczna kolej na Kasprowy Wierch, której operatorem są Polskie Koleje Linowe (PKL).

Koleje linowe zaliczają się do urządzeń transportu linowego (UTL) i podlegają one nadzorom wykonywanym przez Transportowy Dozór Techniczny.
W przypadku osobowych kolei linowych, badania kontrolne są przeprowadzane dwa razy w roku (jeśli urządzenie jest eksploatowane przez cały rok).
W dokumentacji technicznej danego urządzenia powinny pojawić się również protokoły z badań diagnostyki olejowej, które są podstawą do oceny stanu maszyny.

Kolejka na Kasprowy Wierch - rysunek techniczny
Kolejka na Kasprowy Wierch – rysunek techniczny

Jednak samo wykonywanie badań środków smarnych, to tylko jedna z czynności zaliczających się do dobrych praktyk smarowniczych. Niezbędne jest poszerzanie wiedzy na temat działań w ramach utrzymania ruchu.

Diagnostyka olejowa w utrzymaniu ruchu kolei linowych

PKL znając wagę i odpowiedzialność swoich działań, zdecydowały o skorzystaniu z oferty szkoleniowej Ecol. Pracownicy Ecol odwiedzili Kolej Linową na Gubałówce, gdzie pierwszego dnia przeprowadzili szkolenie pt. „Dobre praktyki smarownicze i diagnostyka olejowa w utrzymaniu ruchu”. Podczas szkolenia, Krzysztof Płonka – główny specjalista ds. diagnostyki – podzielił się wiedzą na temat rodzajów baz olejowych, olejów przekładniowych, smarów plastycznych oraz najpopularniejszych dodatków do środków smarnych. Ponadto omówiono podstawowe parametry fizykochemiczne określane w diagnostyce olejów
i smarów, oraz wykazano kluczowe aspekty poboru próbki.

Laboratorium Ecol obecnie prowadzi diagnostykę na wielu urządzeniach klienta:

  • przekładniach oraz układach napędowych,
  • silnikach elektrycznych,
  • agregatach układów napinania oraz hamulcowych,
  • kołach przewojowych, kierunkowych oraz napędowych,
  • łożyskach baryłkowych oraz wolnoobrotowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oprócz szkolenia teoretycznego, pracownicy Polskich Kolei Linowych zorganizowali obchód po parku maszynowym, gdzie zademonstrowano rzeczywisty pobór próbki.

To całkiem miłe uczucie wiedzieć, że dzięki badaniom w Laboratorium Analiz Olejowych Ecol, możemy się przyczynić do Twoich udanych wakacji ⛰️🚡🚠

Jak bujać w obłokach, to tylko myślami ☁️⛅🌤️

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Mateusz Baron

Specjalista ds. Diagnostyki Olejowej w Ecol Sp. z o.o.